Tarieven belasting op inverkeerstelling geïndexeerd vanaf 01/07/2016

Vanaf 01/07/2016 worden de basistarieven van de belasting op inverkeerstelling geïndexeerd. De belasting op inverkeerstelling kan u simuleren via het digitaal loket.

BIV op basis van milieukenmerken van het voertuig

De belasting op inverkeerstelling (BIV) wordt voor alle niet-leasing personenwagens, auto's voor dubbel gebruik en minibussen berekend (volgens deze formule) op basis van diverse milieukenmerken van het voertuig waaronder CO2-uitstoot, uitstoot fijn stof, brandstoftype, euronorm en aanwezigheid roetfilter. Ook houdt men rekening met de leeftijd van het voertuig (volgens datum eerste inschrijving).

Opmerking :

De belasting op inverkeerstelling voor leasingvoertuigen wordt nog steeds berekend op basis van het vermogen van het voertuig.

Praktisch

Via het digitaal loket kan u de te betalen jaarlijkse verkeersbelasting / belasting op inverkeerstelling simuleren.

Waarom heeft de Vlaamse regering de belasting op inverkeerstelling vergroend?
  • Aanmoedigen aankoop milieuvriendelijke wagens

De Vlaamse Regering wil graag de aankoop van milieuvriendelijke wagens in het Vlaamse Gewest stimuleren. Via een ingrijpende wijziging van de berekeningswijze van de belasting op inverkeerstelling (BIV) wil de Vlaamse Regering overtuigen om voor een milieuvriendelijke wagen -nieuw of tweedehands- te kiezen.

De hervorming van de BIV is de eerste concrete maatregel op het vlak van een algemene vergroening van de autofiscaliteit voor alle voertuigen.

Naast de volledige hervorming van de belastbare grondslag, wordt ook de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens gestimuleerd door geen BIV te innen voor deze voertuigen.

  • Nieuwe en propere technologieën stimuleren

De Vlaamse Regering wil voluit gaan voor nieuwe en propere technologieën. Daarom wordt de aankoop van wagens op aardgas (CNG) gestimuleerd. Dat geldt ook voor LPG-wagens. Er wordt een correctiefactor op de CO2-uitstoot toegepast, zodat hiervoor minder BIV moet betaald worden. Wagens op LPG en aardgas stoten immers minder schadelijke stoffen uit. Met het oog op de lokale luchtkwaliteit is in stedelijke omgevingen het gebruik van benzine-, LPG- of aardgas te verkiezen.

Tenslotte stimuleert de nieuwe BIV-regeling de aankoop van tweedehands dieselwagens uitgerust met een roetfilter (nieuwe dieselwagens hebben sedert 2011 een gesloten roetfilter). Zowel wagens nieuw uitgerust met een roetfilter als tweedehands wagens waarop achteraf een roetfilter werd geïnstalleerd, genieten van een korting bij een volgende inschrijving van dat voertuig bij de DIV.

  • Betere luchtkwaliteit

De vergroende BIV is een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof.