Vlaamse Belastingdienst

Taak

De Vlaamse Belastingdienst werd opgericht voor de uitvoering van het beleid inzake Vlaamse fiscaliteit. Ze is een beleidsuitvoerende entiteit die instaat voor:

  • Inning en invordering van de Vlaamse belastingen
  • Uitoefening van de fiscale controle van deze belastingen
  • Invordering van niet fiscale schuldvorderingen
  • Inning van retributies en bijzondere (sector-)bijdragen
  • Leveren van de vereiste beleidsgerichte input aan het departement Financiën en Begroting
  • Uitreiken van attesten voor fiscale vrijstellingen en verminderingen

De Vlaamse Belastingdienst bestaat uit vijf afdelingen.

OrganIgram.docx (41 kB)

Afdeling coördinatie taxatie
  • verwerkt de inkomende datastromen tot aanslagbiljetten

  • voert kwaliteitscontroles uit op aanslagbiljetten vooraleer ze te verzenden



 

Afdeling klantenmanagement
  • beheert en verdeelt binnenkomende brief - en mailwisseling binnen de organisatie

  • behandelt eenvoudige dossiers onmiddellijk

  • voert controleacties uit


 

Afdeling dossierbehandeling
  • beheert complexere dossiers (bvb. afbetalingsplannen, bezwaren, aanvragen vrijstelling, vragen om informatie)

  • ontvangt belastingplichtigen aan de loketten of na afspraak


 

Afdeling vastgoedtransacties
  • maakt schattingsverslagen op

  • voert onderhandelingen met betrekking tot de prijs of de vergoeding

  • maakt zelf notariële akten op en verlijdt ze

  • staat in voor de verkoop van bepaald patrimonium

 

Afdeling inning en regelgeving
  • volgt betalingen van belastingplichtigen op

  • onderneemt stappen om betaling te verzekeren (bvb. invordering via gerechtsdeurwaarder, loonbeslag,...)

  • vrijwaart betaling (bvb. via wettelijke hypotheek)